Renovatie kruisweg

Ook voor koster Kees van den Broek is het gedenkwaardig moment: de restauratie van de kruisweg in de kerk is afgerond, de Chaamse parochianen kunnen vanavond genieten van de prachtig uitgelichte schilderijen. foto Ron Magielse/het fotoburo

Bericht in Turnhouts weekblad:

Schenking van Turnhouts Begijnhof

Turnhoutse kruisweg verkommert?  in Chaam  (11 oktober 2011 Auteur: Dirk Mertens-Marynissen )

TURNHOUT - De veertien schilderijen van de kruisweg van de parochie H. Antonius Abt in Chaam zijn dringend aan restauratie toe. De werken zijn afkomstig van de Turnhoutse Begijnhofkerk. (dmm)

Het bestuur van de parochie H. Antonius Abt in Chaam wil de veertien schilderijen van de kruisweg laten restaureren. Vocht, temperatuurschommelingen, tijd en rook hebben de schilderijen aangetast. De restauratie kost zo'n tienduizend euro.

Turnhoutse begijnen

De kruisweg is afkomstig van de begijnhofkerk in Turnhout en is begin twintigste eeuw geschonken aan de Chaamse kerk, waarschijnlijk omdat er elf meisjes uit Chaam in Turnhout begijn waren.  Ondertussen zijn alle begijnen uit het Turnhoutse Begijnhof verdwenen. De kruisweg dateert uit de negentiende eeuw en is gemaakt naar Italiaans klassiek voorbeeld. Ze verving de oude kruisweg die sinds 1844 in de Chaamse kerk hing. In augustus 1903 gaf de Bredase bisschop Leijten toestemming de kruisweg uit Turnhout op te hangen in de Chaamse kerk.

---------------------------------------------

Bericht in dagblad de Stem

Geplaatst op 06 april 2012

CHAAM - "Op Goede Vrijdag hebben we voor het eerst een verlichte kruisweg", zegt koster Kees van den Broek van de parochiekerk in Chaam. De restauratie van de veertien schilderijen is klaar. Het aansluiten van led-lampen om de staties uit te lichten, was de 'finishing touch'.

Van den Broek: "Begin 2009 ontstond het idee van restauratie omdat de kruisweg was aangetast door rook, vocht en granaatscherven." Bedrijven en parochianen brachten de benodigde vijftienduizend euro bijeen.

Medio 2010 begonnen De Tiendschuur uit Tilburg en de plaatselijke restaurateur Kees Donkers aan het karwei. Donkers: "De doeken waren er slecht aan toe. Ze werden na het bombardement van 1944 provisorisch opgelapt. We hebben alles op nieuw linnen gezet". De verlichting door led-lampjes is bijzonder. "Ze geven weinig warmte af wat bevorderlijk is voor de conservering van de schilderijen", zegt Donkers.

Naast het Antoniusbeeld en de glas-in-loodramen is de kruisweg de derde grote Chaamse kerkschat. De schilderijen zijn afkomstig uit de begijnhofkerk in Turnhout en zijn in 1903 geschonken aan de Chaamse kerk, waarschijnlijk omdat er elf meisjes uit Chaam in Turnhout begijn waren. De kruisweg dateert uit de negentiende eeuw en is gemaakt naar Italiaans voorbeeld.

Op Goede Vrijdag lopen gelovigen langs de kruisweg om het lijden van Christus te herdenken in veertien taferelen. Dat is ook bedoeld om in te zien dat het lijden uiteindelijk overgaat in de overwinning op de dood, de verrijzenis. De verrijzenis van Christus wordt ook wel de vijftiende statie genoemd. "We beginnen vrijdag om 19.00 uur", zegt koster van den Broek.